Їхня сила – у вмінні вести за собою
Роль сержантів у ЗСУ безцінна. Вони – основа, на якій тримається армія. Навчені, вмотивовані, здатні управляти підлеглими, брати участь у плануванні операцій, вести за собою в бойових умовах, навчати, допомагати, згуртовувати. Сучасний сержантський корпус взяв у приклад стандарти країн-партнерок НАТО, позбувшись застарілої радянщини. Тепер сержанти – лідери і наставники для підлеглих, опора для командира. На них покладаються, до них дослухаються, їх поважають.
У Центрі підготовки сержантського складу на базі 143 об’єднаного навчально-тренувального центру «Поділля», створеного рік тому, завершився черговий випуск курсу лідерства середнього рівня. Із новими знаннями сержанти продовжать службу у своїх підрозділах. Як готують сержантів, читайте у нашому матеріалі.
СЕРЖАНТІВ ГОТУЮТЬ СЕРЖАНТИ
– Під час війни потреба у підготовці молодших командирів постала особливо гостро, – пояснює начальник групи планування ЦПСС майстер-сержант Олександр ДАНИЛЮК. – Головна роль сержанта – виховувати, направляти, розвивати та професійно готувати особовий склад. І для виконання цих завдань у кожному роді військ створені ЦПСС, де діє багаторівнева система підготовки. До речі, сержантів готують лише сержанти. Це прийнято для того, аби вони розуміли власну значущість і важливість у ЗСУ.
Ми попросили Олександра пояснити та розказати про процес підготовки сержанта у Збройних Силах України загалом і в ЦПСС зокрема. За словами військовослужбовця, підготовка командира відділення починається з курсу лідерства базового рівня, який до 24 лютого 2022 року був окремим курсом. Відтоді для пришвидшення підготовки командирів відділення курс лідерства базового рівня об’єднали із фаховою підготовкою. Цей суміщений курс – ефективна форма навчання, яка при правильному підході дозволяє поєднати командні навички з фаховими знаннями. Після даного курсу військовослужбовець проходить службу на визначеній посаді. Там набуває практичного досвіду в управлінні найменшою тактичною ланкою від 3 до 15 підлеглих.
Здобувши певний досвід, сержант переходить до підготовки на середньому рівні, де вже опановує управління більшими підрозділами, враховуючи ті знання та навички, які він отримав на попередніх етапах служби. Середній рівень – це вже головний сержант роти. Після середнього рівня йде підвищений і вищий. Підвищений рівень закриває посади головних сержантів батальйонів, а вищий – головних сержантів частин, бригад, полків.
– Лідерство – це, власне, основний напрямок підготовки сержантів. Щоб рухатися вгору, необхідно проходити курси лідерства. Наприклад, якщо ви хочете стати головним сержантом батальйону, без курсів лідерства та відповідної підготовки ви не зможете досягти таких посад. Лідерство є тим «стовпом», з якого починається кар’єра сержанта, і всі подальші рівні підготовки будуються навколо нього, – резюмує майстер-сержант. – Далі, іншим напрямком підготовки сержантського складу, є підготовка інструкторів. Інструктором може бути військовослужбовець, який має базовий рівень підготовки сержантського складу, має досвід у керівництві підрозділом та схильності до педагогічної діяльності.
Також є курси для штабних сержантів, однак потреба у них не така велика, як у командирах відділення. Програма для штабних сержантів з’явилася в ЗСУ відносно недавно, вона до цього проводилася лише в країнах-членах НАТО. Це програма для сержантів, які працюють на штабних посадах, займаються плануванням та організацією роботи на рівні батальйону.
– Пригадую, як влітку 2022-го один військовий аналітик резюмував: «Україна вистояла в перші дні та місяці російської навали, бо певний час формувала професійний сержантський склад, який був кістяком». Тобто, будувалася професійна вертикаль сержантського складу, кожен сержант умів і знав, як керувати своїм особовим складом, яку тактику обрати, хто з підлеглих на що гаразд, – пояснює майстер-сержант. – А у звіті Комітету НАТО з питань партнерства та безпекового співробітництва в політико-військовому форматі від 12 липня 2022-го зазначено: «Професійного сержантського корпусу ЗСУ раніше не існувало, і його відсутність призвела до великих втрат особового складу на початковій стадії бойових дій на Донбасі 2014 року. Освічені та підготовлені сержанти тепер змінили ситуацію та стали ключовим фактором протистояння російській агресії. Вони засвідчили і запевнили, що система професійної освіти та підготовки сержантів є платформою, спроможною підготувати адаптивних лідерів на тактичному, оперативному і стратегічному рівнях, які здатні виконувати завдання в складних умовах збройних конфліктів ХХI століття».
ВІД ТЕОРІЇ ДО ПРАКТИКИ
У ЦПСС навчають інструктори, які не з чуток знають, що таке війна. За їхніми плечима – участь в АТО/ООС, повномасштабній війні, миротворчих операціях, підвищення кваліфікації як в Україні, так і за кордоном. Навчальна програма постійно вдосконалюється та змінюється, відповідно до умов на полі бою.
Неозброєним оком видно, що між інструкторами та слухачами панує атмосфера взаємоповаги та довіри. Інструктори дослухаються до думки кожного, готові пояснювати матеріал стільки, скільки буде потрібно для повного розуміння та засвоєння інформації. Водночас і слухачі викладаються на повну. Адже їхня головна мета – отримати максимум, який знадобиться у бою.
Про основні акценти у підготовці розповів інструктор штаб-сержант Олександр КРИВОШЕЙ:
– На сержантів покладається важливе завдання – не тільки бути в бою, а й правильно планувати військові операції. Планування військових операцій на тактичних рівнях (TLP) є важливою складовою їхньої підготовки, тому сержанти навчаються не тільки теорії, а й практиці управлінню бойовими підрозділами. Вчаться організовувати роботу підрозділів, планувати операції і робити це з урахуванням сучасних технологій та військових ризиків. Вони повинні мати чітке розуміння того, як виглядає сучасна війна, де ворог постійно спостерігає, застосовує новітні засоби спостереження та ударні дрони.
Сержанти навчаються не тільки планувати, а й організовувати людей, мотивувати їх власним прикладом. Вони повинні створити єдине ціле з підрозділу, згуртувати особовий склад. Ми використовуємо комп’ютерні симулятори, щоб командири навчилися швидко приймати ефективні рішення, в залежності від того, як стрімко змінюється ситуація на полі бою. Військові не просто «грають» в гру, а серйозно відносяться до своїх завдань, планують операції, відпрацьовують наступальні та оборонні дії, вчаться працювати у команді. І якщо під час першого заняття в аудиторії панує балаган, то з кожним наступним заходом у комп’ютерний клас військовослужбовці все більше адаптуються. Якщо перша місія зазнала краху – це здобутий досвід на помилках.
Під час занять на полігоні, де відпрацьовуються штурмові та оборонні дії, сержант має змогу застосувати на практиці отримані знання, побачити свої слабкі місця і вдосконалити їх.
Олександр пригадав історію сержанта, який прийшов на курс із мінімальними знаннями, але завдяки мотивації та цілеспрямованості став найкращим. А вміння працювати у команді та викладатися на повну військові здобувають під час польового виходу:
– Польові виходи – це можливість відпрацювати орієнтування на місцевості, протестувати здобуті навички. Під час польового виходу взвод стикається з різними непередбачуваними ситуаціями, що дозволяє військовослужбовцям навчитися оперативно приймати рішення в умовах стресу і невизначеності. Важливий момент – це те, що вони не знають всього маршруту. Це змушує їх завжди бути в готовності до змін і реагувати на нові виклики. За сценарієм, військовослужбовці мають знайти і врятувати травмованого пілота в густому лісі за допомогою паперової карти.
На шляху їм доводиться долати переправу через річку, спускатися з ущелини, йти через населений пункт, де жителі неоднозначно ставляться до них. Військовослужбовці повинні чітко спланувати дії, щоб уникнути хаосу та зберегти контроль над ситуацією. Вони мають не тільки подолати всі перешкоди, а й грамотно розподілити обов’язки, щоб кожен знав свою роль і не допустив помилок.
Такі «уроки», на думку військового, стають безцінними, адже побудовані на реальних кейсах. Важливими для інструкторів є фідбеки від курсантів, які допомагають покращити заняття та зробити їх досконалими.
– Я хвилююся за кожного військовослужбовця, який приїхав на навчання. Тому викладаюся сповна. Завжди підтримую зв’язок із хлопцями, яких навчав. І приємно, коли вони телефонують або за порадою, або поділитися важливою інформацією.
Які корисні знання під час навчання вдалося здобути, розповідає слухач з позивним «Fox»:
– Чимало матеріалу побудовано на реальних кейсах, чимало завдань – на реальних бойових ситуаціях. Жодна книжка чи Статут не нададуть чіткого розуміння, як практично діяти на фронті. Під час навчання я здобув нові знання, які інструктори подавали у доступній формі, а також покращив свої практичні навички. Усі теми, які вивчали, підкріплювалися реальними ситуаціями із фронту. Окрім вивчення процедури планування (TLP), ми вдосконалили вміння з інженерної справи, покращили навички зі стрільби та штурмових дій, подолали «смугу перешкод», вдосконалили знання з тактичної медицини, пройшли психологічну підготовку, навчилися азам скелелазіння. Словом, ці дні пролетіли швидко і з максимальною користю.
Відділення комунікацій 143 ОНТЦ «Поділля».