УРЯД ПЛАНУЄ МОНЕТИЗУВАТИ ПІЛЬГИ НА ПРОЇЗД У ГРОМАДСЬКОМУ ТРАНСПОРТІ
Згідно із законопроєктом, розробленим Міністерством соціальної політики, планується щомісяця адресно виплачувати певну суму грошей пільговикам для проїзду в громадському транспорті. Незалежно від того, живуть вони у селі чи в місті, взагалі користуються тим транспортом чи ні.
Така ініціатива, переконані урядовці, нарешті відновить соціальну справедливість у цьому питанні, адже зрівняються права мешканців великих міст, яким часто доводиться користуватися метро, тролейбусом, автобусом або трамваєм, та невеликих населених пунктів, особливо віддалених сіл, де такого блага цивілізації нема. Тобто якщо громадянин, згідно із законом, має право на безоплатний проїзд, то йому цю пільгу реалізують «живими» грішми. В уряді вже навіть попередньо визначили мінімальну норму – близько 25-30 поїздок протягом місяця. За решту пільговикам доведеться платити зі своєї кишені. Кошти пропонується виплачувати на банківську картку або зараховувати безплатні поїздки на спеціальну соціальну картку (в багатьох містах такі вже є: картки киянина, харків’янина, львів’янина тощо).
Система, коли «гроші підуть за пільговиком-пасажиром», стверджують в уряді, вигідна і перевізникам, адже вони відразу отримуватимуть гроші за пільговиків, а пасажирам у спірних ситуаціях більше не доведеться доводити своє право не безоплатний проїзд.
Втім, є один нюанс, який може звести нанівець розрекламоване урядом торжество соціальної справедливості від запропонованої новації. У законопроєкті сказано, що монетизувати чи залишити все, як є, це вже вирішуватиме влада на місцях. А слід зауважити, що в кожній територіальній громаді своя система компенсації пільгового проїзду, і на нього, крім видатків із держскарбниці, теж виділяються гроші із місцевого бюджету. А якщо район, де живе багато сільських мешканців, отримує чималу пільгову «транспортну дотацію» з центрального бюджету, і при цьому селяни цим своїм правом мало користуються, то, безсумнівно, тамтешні керманичі захочуть залишити «все, як є». Відтак пільговики не побачать монетизованих пільг.
Загалом уряд уже не вперше намагається запровадити монетизацію пільг на проїзд у громадському транспорті. Пригадується, 2018 року таку систему вже просували на всеукраїнському рівні. Але тоді ця ініціатива «заглухла».
Олена КОЩЕНКО.