Наповнюємо споживчий кошик правильно: у кам’янецьких магазинах чатують пастки
Ще якихось десять років тому слово «супермаркет» було трохи незвичним для вуха пересічного жителя невеличкого міста. Сьогодні ж ці великі магазини, в яких можна придбати все – від хліба до каструлі, – впевнено зайняли свої позиції. І в цьому є свій резон, бо коли на вулиці тріщить мороз або осінній дощ зарядив, ходити затишними комфортними рядами, вибираючи без поспіху продукти, набагато приємніше, ніж мокрим і холодним базаром, де зі звисаючих плівок може й за комір натекти.
Але яким би приємним не був суботній похід всією родиною у супермаркет, є в цьому й підводні камені. Адже головне завдання кожного такого супермагазина – змусити вас залишити в ньому якомога більше грошей. І саме з цією метою й працює ціла команда досвідчених маркетологів і менеджерів. Наше ж із вами завдання – не лише обійти всі пастки, а й вийти з магазину з продуктами, які не нашкодять ні сімейному бюджету, ні здоров’ю родини. Давайте розберемося, як це зробити.
Пастки на покупців, що розставляє супермаркет
Червоний колір, візки, розташування продуктів, полички з дрібницями біля каси. Всі ці, на перший погляд, неважливі речі є складовими потужної стратегії, спрямованої на те, аби покупця «розвести» на гроші. Адже професійний маркетолог – це насамперед психолог, який дуже добре розуміє, як працюють наші з вами споживацькі мізки.
Ви ніколи не звертали уваги, що принт акційних пропозицій майже завжди забарвлений у червоний колір? У нашій свідомості червоний цінник вже давно асоціюється зі зниженням ціни. Однак не завжди такі кольорові цінники означають більш вигідні покупки: ціна може бути ледь знижена або навіть взагалі залишатися незмінною. Але при цьому споживач все одно налаштований купити товари саме з такими цінниками. А ще якщо на ньому значиться «4.99 грн.» замість «5», то рука сама тягнеться придбати саме цей товар, адже всі ми розуміємо, що 5 більше, ніж 4.99, і байдуже, що ціна питання – 1 коп. Наш мозок якраз і купується на оте «менше», яке в принципі фінансової погоди не робить.
За схожою схемою працює і трюк із візками, які неспроста такі великі. Якщо ми веземо напівпорожній візок, то на рівні підсвідомості у нас виникає бажання його заповнити. У підсумку купуємо більше їжі, ніж потрібно. Тому якщо у планах – купити лише дещо, краще взяти кошик або ж взагалі обійтися без нього.
Важливе значення має й розташування товарів. Так, продукти, які користуються найбільшим попитом, зазвичай знаходяться не лише в найдальших, а й зачасту в протилежних кутках приміщення. Тож щоб купити яйця чи хліб, ви мусите кілька разів обійти увесь магазин. А дорогою, можливо, й ще щось мимоволі прихопите.
Зверніть увагу й на те, що найдорожчий товар знаходиться на середній полиці прилавка, якраз на висоті ваших очей. Тож не лінуйтеся підняти голову або присісти. Й для здоров’я корисно, й для гаманця.
Правило «Ніколи не вирушати на продуктовий шопінг голодним» відоме всім. І дійсно, голодна людина хоче все, що лише впадає в око. Крім того, в багатьох супермаркетах стоїть такий запах свіжої випічки, що втриматися й не купити майже неможливо. Тому на порожній шлунок на закупи краще не ходити.
І ось ми дібралися до каси. І саме в цьому місці покупці найчастіше роблять спонтанні покупки, хоч ота чергова упаковочка серветок чи шоколадка не так уже й потрібні. Значну роль відграє й те, що черги біля каси здебільшого чималенькі, а подібні товари розташовані якраз на рівні очей, та й на тлі великих покупок придбання жуйки не сприймається нами як дуже велика витрата.
Ну, а розплачуючись на касі, ви звично дістанете дисконтну картку. Невелика знижка міцно прив’яже вас до цього супермаркету. А постійний клієнт – це золота жила. Адже ви залишите тут наступного разу ще більше грошей.
Як купувати, аби не попастися
Як не крути, а бізнес є бізнес, і в ньому кожен сам за себе. Тому, аби не попастися в розставлені пастки, маємо озброюватися знаннями й ретельно вивчати те, що нам пропонують полиці супермаркетів. Тим більше, що ці заклади торгівлі дають покупцю величезну перевагу – можливість всестороньо вивчити товар перед тим, як кидати його до кошика.
Найперше, на що треба звернути увагу, – це термін придатності. Неварто брати навіть ті продукти, до закінчення терміну придатності яких залишився день. У цьому ділі краще перестрахуватися.
Купуйте продукти, виготовлені за ДСТУ (державний стандарт), а не за ТУ (технічні вказівки). Якщо вам трапився напис «Виготовлено по ГОСТу», то біля цієї абревіатрури обов’язково мають бути вказані цифри, наприклад, ГОСТ 12028-86. Ці цифри означають, що мова йде про рибні консерви. У кожного продукту – свій код.
Ретельно оглядайте упаковку. Вона має бути рівною, без вм’ятин і тріщин.
Особливої уваги заслуговує таке поширене нині явище, як акції. І хоч на перший погляд здається, що це хороша нагода зекономити, проте насправді економія тут сумнівна. Адже часто в магазинах влаштовують різні дні знижок і розпродажів тоді, коли хочуть швидше продати бракований або залежаний товар. Звісно, у кожному правилі бувають винятки, але краще себе убезпечити. Тим більше, що іноді акційна ціна не дуже й відрізняється від доакційної.
Не варто купувати в супермаркеті кулінарію чи нарізку. Немає жодної гарантії, що під таким соусом нам не подають зіпсовані продукти чи такі, що ось-ось зіпсуються. Та й невідомо, в яких умовах готувалася та чи інша страва. Нарізати ковбаску чи сир вдома не так уже й складно, а це може зберегти вам здоров’я.
Читаємо етикетки правильно
Для того, щоб обрати правильний і корисний продукт, треба вміти прочитати етикетку, адже саме там написана вся важлива для споживача інформація.
Особливу увагу звертайте на дату виробництва й терміни зберігання. Якщо ця інформація подана нерозбірливо, сміливо можете ставити товар назад на полицю. Важливими є й умови зберігання. Адже якщо на етикетці написано, що продукт слід зберігати за певних умов, а вони не дотримані, купувати його не варто. На упаковці певних продуктів має обов’язково бути вказаний метод виготовлення чи група, до якої він належить.
Виробник зобов’язаний вказувати вміст у продукті біологічно активних добавок, ароматизаторів, підсилювачів смаку, генетично модифікованих речовин, харчових барвників, компонентів з білком (сухе молоко) та глютену, а також харчову цінність продукту на 100 г. Якщо ви бачите, що вміст жирів перевищує 3 г, можете сміливо ставити такий продукт назад на полицю, оскільки він гарантовано принесе вам зайві кілограми. Після жирів зазвичай вказують вуглеводи, ось тільки мало хто з виробників уточнює, які саме. Адже якщо це вуглеводи з високим глікемічним індексом, такі як цукор, наприклад, то вони сприяють набору ваги. А от якщо на упаковці вказані складні вуглеводи, наприклад, клітковина, можете сміливо брати, це якісний продукт.
І чи не найголовніше – склад. Як правило, на якісних продуктах інгредієнти будуть вказані в порядку зменшення їхньої відносної кількості в продукті. Компоненти, які вказані в першій сходинці, становлять у ньому найбільшу частину. Чим далі компонент від початку списку, тим менше його в продукті.
Якщо ви купуєте ковбасу чи сосиски, і м’ясо там стоїть на останньому чи передостанньому місці, то може виявитися, що його там немає зовсім.
Варто уникати продуктів, які містять цукрозамінники, фруктозу та її деривати, гідрогенізовані рослинні олії (вони, швидше за все, містять трансжири), консерванти, ароматизатори та барвники. В якісному продукті їх немає бути. Але якщо консерванти не вказані, а термін придатності довгий, значить, вас просто хочуть ввести в оману, якісний продукт не може мати тривалий термін зберігання.
Все це кількома словами можна передати так: вибирайте ті продукти, склад яких найкоротший. І особливо уважно читайте те, що написано дрібним шрифтом. Адже щось хороше навряд чи виробники хотіли б приховати.
А вибрати якісні продукти, аби отримати від їжі користь, а не шкоду для здоров’я та зайві кілограми, допоможе подана нижче таблиця.
Порівняльна таблиця якості найважливіших продуктів споживацького кошика
Продукт | Якісний | Неякісний |
Молоко | Жирність не більше 2,5%; топлене; короткий термін зберігання; у своєму складі має лише молоко | Наявність у складі консервантів; тривалий термін зберігання |
Сметана | Термін придатності не більше 7 діб; температура зберігання не може бути вище +6 градусів; герметична упаковка; мінімальна жирність | Наявність у складі сухого молока, соєвого білка, пальмової олії або крохмалю; маркування «Сметанка» або «Сметаночка» на упаковці |
Твердий сир | Виготовлений лише з молока, закваски й солі; однорідний молочний колір з легким жовтуватим відтінком; виражений, але не надто насичений молочний запах; пластичний, легко гнеться | Маркування «Cирний продукт» на етикетці; білий наліт; скоринка завтовшки 5 мм і більше; неоднорідний яскраво-жовтий колір; різкий запах; ламається в руках |
Кисломолочний сир | Термін зберігання – не більше 72 годин за температури +8; у складі лише молоко й закваска; вологий з розсипчастою консистенцією з великими крупинками; білого кольору з кремовим відтінком | Маркування на кшталт «Сирок», «Сирна маса»; липка, здута, мокра чи пошкоджена упаковка; навність у складі інших компонентів, окрім молока й закваски, зокрема пальмової олії; жовтуватий колір |
Ковбаса, сосиски, сардельки | Жирність – не більше 20%; щільно прилегла оболонка, без слизових і повітряних прошарків; однорідний колір і структура; жир або сало в ковбасі лише білого кольору | Жирність – вище 30%; неприродно сильний аромат або занадто рожевий колір; жир або сало жовтого кольору |
М’ясо | Однорідний колір, притаманний певному виду м’яса; добре відновлює форму при натисканні; мало прожилок; прожилки білого кольору | Наявність липкого слизу на м’ясі; кислий неприємний запах; жир на м’ясі сіруватого кольору |
М’ясні напівфабрикати, копчені м’ясні вироби | Краще не купувати взагалі | |
Фрукти й овочі | Сезонні; відсутність в’ялості та гнилі; без пошкоджень | Наявність гнилі й темних плям; слиз; нехарактерний колір |
Крупа | Однорідність за кольором та розміром; колір, притаманний тому чи іншому виду продукту | Злиплі грудки (свідчення наявності молі) |
Макарони | Приналежність до групи А (з твердих сортів пшениці); гладка поверхня, допускаються невеликі вкраплення чорних цяток (залишки оболонок зерна); кремово-золотистий колір | Насичений жовтий або занадто білий колір; наявність борошна чи ламаної крихти на дні упаковки |
Різнобарвні макарони | Природні барвники | Наявність у складі барвників, ароматизаторів та інших штучних добавок |
Йогурт | Термін зберігання – не більше 30 днів і лише в холодильнику; наявність живої йогуртової культури; вміст кальцію – в межах 300 мг; калорійність продукту – не більше 250 кКал | Містить у складі крохмаль, тапіоку чи желатин, молоко сухе знежирене, барвники, цукор, ароматизатори, стабілізатори, регулятори кислотності, фруктові добавки, рослинні жири, аналог маргарину, гуарову камедь; маркування «Йогуртер» або «Фругуртер»; пошкоджена упаковка |
Цукерки та шоколад | Надпис на плитці «Шоколад»; в складі лише какао-масло, какао-терте і цукор; термосклеєна упаковка чи упаковка в затяжку | Маркування «Шоколадний десерт» чи «Кондитерська плитка»; наявність в складі гідрогенізованої олії чи жиру; товста плитка шоколаду |
Печиво | Правильної форми; невелика кількість складників; покрите рівномірним шаром цукру чи глазурі; термін придатності – не більше 60 діб (для здобного печива з часткою жиру 20%) та не більше 6 місяців (для цукрового печива, упакованого в полімерну плівку) | Неправильної форми, підгоріла поверхня; глазур зі слідами «посивіння»; липка чи зацукрована глазур; наявність у складі ароматизаторів, барвників, хімічних розпушувачів, гідрогенізованої рослинної олії, трансжирів; підвищена крихкість печива |
Сік | Приготований методом прямого віджиму; наявність м’якоті; термін зберігання – до 2 років | Наявність консервантів, ароматизаторів, барвників, стабілізаторів, цукру; маркування «Нектар» або «Напій соковий» |
Яйця | Шкаралупа матова, чиста, без сірих вкраплень і сколів; на світлі проглядається яскравий жовток, оточений прозорим білком | Шкаралупа брудна або в тріщинах; блискуча поверхня; булькання всередині яйця, якщо його потрясти; на світлі в середині проглядається каламутна рідина |
Вершкове масло | Термін зберігання – не більше 15 днів при температурі нижче 10 градусів; жирність – не менше 85%; відсутність запаху; упаковка не змінює форми при натисканні | Наявність у складі пальмової олії, трансжирів; маркування «Спред» чи «Бутербродна маса»; зазначений термін зберігання – більше 90 діб; сильний аромат, що відчутний навіть через упаковку |
Риба | Рибу краще обирати свіжу; термін зберігання охолодженої риби в холодильнику магазину при температурі 0-2° С обмежений, як правило, 3-5 днями; луска блискуча, щільно прилягає до тіла, м’ясо пружинить при натисканні; світло-червоні зябра; яскраві блискучі очі з чорними зіницями і прозорою рогівкою; якщо мова йде про філе, воно повинно мати здоровий і соковитий зовнішній вигляд | Очі тьмяні і впалі; неприємний душок; темні, майже чорні зябра; луска відстає; філе обвітрене й потьмяніле |