ЧИ ЗАПРОВАДЯТЬ ЕЛЕКТРОННИЙ КВИТОК В КОМУНАЛЬНОМУ ТРАНСПОРТІ?
Повернувшись з відрядження до Туреччини, міський голова Кам’янця-Подільського Михайло Посітко привіз пропозицію від турецької компанії «Сіті Кард Сістем» про встановлення електронної системи розрахунку і контролю в комунальному, а в перспективі й у маршрутному приватному транспорті. Крім того, в межах інвестиційного проекту, анонсував міський голова, що турецька сторона погоджується передати для міста 15 комунальних автобусів. Щоб представити можливості й переваги електронної системи розрахунку, до міста приїхав представник компанії Садик Мустафа Яхші, і 27 жовтня в сесійній залі міськради на розширеному засіданні депутатських комісій відбулась її презентація.
Присутні могли ознайомитися із обладнанням, яке може встановлюватись на автобусах і (в перспективі) на маршрутках, і як воно працює. Тим більше, що такий досвід в Україні вже є, цю систему запровадили в Луцьку. Всього в обласному центрі Волині нею охоплено близько 200 транспортних засобів. Це не тільки приватні автобуси, але й тролейбуси. Пасажири можуть розраховуватись карткою, яка поповнюється через термінали, придбати паперовий QR код, заплатити через смартфон чи просто банківською карткою. Для пільгових категорій (студентів, учнів, пенсіонерів і т.д.) є спеціальні картки. Автоматично ведеться реєстрація і облік пасажирів. Здійснюється контроль і над автотранспортом. Там, крім валідаторів, є також камери спостереження, а шлях автоперевізників по місту кожен може прослідкувати онлайн через електронний застосунок на смартфоні. Кожна зупинка в Луцьку обладнана таблом часу прибуття маршрутів. Контролери за допомогою електронних пристроїв сканування здійснюють контроль безпосередньо на маршруті, не втручаючись у роботу водіїв.
Отож, на думку представників компанії, переваги такої системи полягають у прозорості, гнучкості стосовно оплати за проїзд, розподілу пільг і організації руху містом, а також у більшій доступності послуг комунальних перевізників для жителів і гостей міста. Загалом проект розрахований на десятиліття, але в разі надзвичайних обставин (як, наприклад, теперішня війна), термін може скоротитись на декілька років. Після його закінчення уся техніка і обладнання переходять у власність громади. Тому привабливим виглядає те, що крім всієї апаратури, що даватиметься в межах інвестиційного проекту, нашому місту, як вже згадано вище, можуть передати 15 автобусів. І головне, на придбання цього всього не потрібно витрачати гроші з міського бюджету.
Звісно, в присутніх виникло запитання, яка ж тоді вигода тут для турецьких підприємців. Як відповів через свою асистентку Садик Мустафа Яхші, компанія буде отримувати прибуток, автоматично забираючи частину оплати за проїзд. В Луцьку – це 8%. Що ж стосується підвищення тарифів на перевезення, кажуть в «Сіті Кард Сістем», то їх підняли на Волині тільки через два роки (електронний розрахунок там запрацював в 2020 році) після запровадження системи (з літа 2022 року електронний білет на тролейбус коштує 10 грн і 14 грн на автобус).
Станіслав ОРЖЕХОВСЬКИЙ.