СПРАВЕДЛИВУ ЦІНУ НА КОМУНАЛЬНІ ПОСЛУГИ ВИМАГАЮТЬ ЛЮДИ
З початку року істотно зросли тарифи на блакитне паливо, тепло, гарячу воду і світло. З цього місяця українці отримають нові платіжки за комунальні послуги, які у ці складні коронавірусні часи без заспокійливих краще й не розглядати. Тому в Україні хвилею прокотилися масові акції протесту. В деяких областях люди перекривали навіть дороги. 10 січня долучилися до акції і жителі Кам’янеччини, які зібралися біля міської ради. Вони вимагали від влади зупинити здорожчання комунальних послуг. Люди готові були їхати й до урядових установ столиці, аби їх почули.
До протестувальників вийшов міський голова Михайло Посітко і запевнив, що він готовий підтримати кам’янчан. Тим більше, що депутати Кам’янець-Подільської міської ради підготували звернення до Кабінету Міністрів та Національної комісії, яка здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) щодо відміни постанови про підвищення тарифів за транспортування газу і винесли його на сесію.
«Ми, депутати Кам’янець-Подільської міської ради, вважаємо, що підвищення тарифів на розподіл газу є недопустимим, оскільки призведе до негативних фінансових та соціальних наслідків для Кам’янець-Подільської міської територіальної громади, особливо в умовах сьогоднішньої пандемії COVID-19», – йдеться у зверненні. – «Вважаємо, що таке рішення дозволить зняти соціальну напругу та хоча б мінімально зменшить фінансове навантаження на населення», – зазначають міські обранці.
З цього приводу на своїй сторінці у фейсбуці висловився і голова Кам’янець-Подільської районної ради Михайло Сімашкевич та закликав місцеві громади діяти, аби керівництво країни їх почуло.
…Люди у повному розпачі та готові до радикальних дій, адже справді підвищення тарифів для них непідйомне. А особливо під час локдауну, падіння доходів, безробіття та пандеміі. Сьогодні і сам отримав з десяток дзвінків від колег, друзів, жителів міста та району з одним запитанням: «Що робити?».
Справді – потрібно діяти, нас мають почути. Ми повинні поставити питання про ціноутворення власного газу та скасувати тарифи на транспортування, а також підвищення ціни на електроенергію. Тому закликаю до об’єднання усіх голів об’єднаних територіальних громад до напрацювання подальших дій та звернень від наших громадян до керівництва країни», – зазначив Михайло Євстафійович.
Як ми уже повідомляли, згідно із урядовою постановою від 30 грудня 2020 року №2794 тариф на розподіл природнього газу для АТ «Хмельницькгаз» з 1 січня 2021 року становить 1,992 грн з ПДВ за кубічний метр. До 31 грудня він становив 1,104 грн з урахуванням ПДВ. Відтак, вартість транспортування газу для побутових споживачів зросла майже на 81%.
Разом з тим з 1 січня 2021 року Кабмін скасував пільговий тариф на електроенергію в 90 коп/кВт-год. для населення на перші 100 кВт/год. Уряд встановив фіксовану ціну для побутових споживачів на рівні 1,68 грн/кВт-год. Так само для будинків з електроопаленням тарифи зросли з 90 коп. за кВт/год. за перші 3000 кВт/год. до 1,68 грн/кВт-год.
Крім цього, «Нафтогаз» ще у грудні підвищив тарифи на газ і для постачальників тепла та гарячої води. Тож у більшості населених пунктів тарифи на гарячу воду і тепло вже перерахували, у результаті чого платіжки лише за ці дві комунпослуги теж суттєво здорожчали. Якщо ж місцева влада не згодна зі зростанням цін на тепло і гарячу воду, йдеться в офіційному повідомленні «Нафтогазу», то вона має передбачити у міському бюджеті гроші на компенсацію різниці між установленим тарифом і його реальною вартістю. Чи багато територіальних громад можуть дозволити собі такі «соціальні розкоші», щоб підтримати своїх жителів у скрутні карантинні часи?
Тож населенню залишається сподіватися на свої злиденні гаманці. Однак і вони не завжди зможуть допомогти через непрозорість системи розрахунків за отримані послуги. Соціальні мережі переповнені негативною інформацією з цього приводу.
Олег ФАСОЛЯ: «Рве з самого ранку! Рве і бунтує як усю Україну! Щомісяця вчасно і справно передаю показники лічильника про спожитий газ, як і вчасно проводжу оплату. Роблю це через особистий кабінет споживача. Але дивним чином передані мною показники, які фіксуються на опрацювання, не з’являються як офіційні показники фактично спожитого газу! Роблю це вдруге, втретє, вчетверте, а результат – той же. Зате після 5 числа з’являються віртуальні показники, розраховані кимось через те, що споживач не передав вчасно їх. Відповідно – розрахунок суми до сплати. Як ви розумієте, ці показники і суми значно більші, ніж реальні. Та й крім того розраховані за новою, значно більшою ціною, яка незрозуміло чого зростає! Дивно, але влітку, коли ціна зменшувалася, – система особистого кабінету працювала справно!
Висновок один – свідомо крадуть гроші у споживачів!
Картина повторилась і в січні! Передані тричі показники через особистий кабінет не зафіксувалися, зробив це щойно через оператора. Але розмірковую: що може зробити і довести бабуся-пенсіонерка із села? Єдине – платити з останніх копійок стільки, скільки напишуть у квитанції, або вимкнути газ і мерзнути! Але не факт, що при вимкнених газових приладах їй не надходитимуть віртуальні рахунки!
Що робити? Боротися! Боротися усім разом! Усією Україною! За справедливу ціну, за чесні відносини! Боротися як? Усіма законними способами! В першу чергу тими, які захищають нашу приватну власність.
Віднині вхід до мого двору представникам газових служб залишається дозволеним, але у змінному взутті! Це взуття вони можуть придбати у мене за ціною, яку встановлюватиму щомісяця після п’ятого числа в залежності від кон’юнктури ринку! В іншому випадку – зась! Це моя приватна територія, на якій діятимуть правила, встановлені власником-монополістом!
Ви скажете – смішно? Можливо, але Україні не до сміху».
І дійсно не до сміху. Бо ж крім надавачів послуг, українці змушені за надання показів лічильників сплачувати ще чималі суми своїм телефонним операторам. «До чого тут телефонний зв’язок?», – запитаєте ви. «А як передати покази лічильників, коли у тебе немає інтернету?», – відповімо. Ось як про це розповіла кам’янчанка Галина АКИМОВА, яка нещодавно звернулася до нас у редакцію.
– Намагаюся защораз вчасно розраховуватися за всі комунальні послуги, – каже жінка. – Бо вже були випадки, коли не подавала показників, то змушена була платити більше, ніж зазначено на лічильнику. Але останнім часом ніяк не можу додзвонитися у відповідні служби. Чекаючи з’єднання з оператором, доводиться вислуховувати купу непотрібної інформації, а кожна хвилина зв’язку – це теж гроші.
Жінка підрахувала, що в грудні 2020 року, аби передати через мобільного оператора покази лічильника за газ, з її телефону було знято понад 15 гривень. «І гроші пропали, – бідкається Галина Петрівна, – і покази не вдалося передати, оскільки так і не дочекалася з’єднання з оператором».
І таких, як Галина Петрівна, не одна сотня назбирається.
А ось інший випадок. Жительці одного з приміських сіл нарахували до сплати за газ за листопад 2020 року значно більшу суму за нібито спожиті куби, ніж показував її лічильник. Коли пенсіонерка звернулася в газконтору, то у відповідь почула, що в літні місяці вона спожила більше кубів блакитного палива, ніж зараз, тому автоматично їй було здійснено перерахунок. Аби якось довести свою правоту, що вона дійсно платить за спожите блакитне паливо за показами лічильника і не додавала кубів у літній період, коли вартість газу була менша, пенсіонерці порадили надалі фіксувати покази на фото, яке б відображало дату запису кубів на лічильнику. Оскільки в жінки таких підтверджень немає, то їй доведеться заплатити понад 2 тис.грн за неіснуючі борги.
– І що ж тепер нам робити? – розчаровано мовить пенсіонерка. – Тепер треба ще й доводити, що зняття показників було правильне, можливо, скоро доведеться і свої персональні дані доводити, що це я, а не хтось інший. Дістало все це.
А таки «дістало» добряче не одну родину, бо ж недарма люд вдався до акцій протесту, сподіваючись, що влада хоча б таким чином їх почує. Бо й так немає чим розрахуватися за комуналку, а тут ще нове підвищення… За інформацією Головного управління статистики у Хмельницькій області, минулого року в листопаді населення області сплатило за житлово-комунальні послуги 344 млн грн (54,5% нарахованих за цей період сум). На кінець листопада заборгованість населення зі сплати за постачання та розподіл природного газу становила 622,9 млн грн, за постачання теплової енергії та гарячої води – 244,8 млн грн, за постачання та розподіл електричної енергії – 114,0 млн грн, за управління багатоквартирними будинками – 86,9 млн грн, за централізоване водопостачання та водовідведення – 76,5 млн грн.
Надія ЄРМЕНЧУК.
P.S.: Коли матеріал був підготовлений до друку, стало відомо що Глава держави поставив перед урядом завдання терміново розв’язати питання з тарифами на газ для населення. Відповідна енергетична нарада під головуванням Володимира Зеленського відбулася в Офісі Президента 11 січня.
«Тарифи на газ для населення мають бути справедливими. Ціна на газ зростає на ринку через погодні умови та інші причини, які склалися в Європі, і ми не можемо дозволити зростання ціни для наших громадян», – наголосив Володимир Зеленський.
А вже під час засідання Уряду 13 січня Прем’єр-міністр Денис Шмигаль зазначив, що для всіх побутових споживачів в Україні пропонується запровадити державне регулювання ціни на газ на період дії карантинних обмежень або до кінця опалювального сезону. За словами Прем’єр-міністра, на цей період пропонується встановити ціну 6,99 грн за метр кубічний для всіх побутових споживачів.