ЯКЩО НАВ’ЯЗУЮТЬ КРЕДИТКУ
«При оформленні на роботу мені разом із зарплатною карткою видали ще й кредитну. На всі мої намагання відмовитись від неї працівники банку відповідають, що це від них не залежить, у договорі прописано надання кредитного ліміту, і він є невід’ємною частиною документа. Порадили просто не користуватись цими коштами. Наскільки правомірними є дії банку щодо «впарювання» мені грошей, про які я не просив?» – цікавиться Роман Васильович Б.
Щодо дій банку, коли той, пропонуючи свої послуги, при цьому наполегливо радить додаткові (наприклад, під час видачі зарплатної чи пенсійної картки автоматично додає ще й кредитну), у Національному банку України не вбачають у цьому порушення прав споживачів. Проте застерігають: якщо банк стверджує, що не може видати зарплатної чи пенсійної картки без кредитної, – він уводить вас в оману і нав’язує послугу. Українське законодавство забороняє такі дії (стаття 55-та Закону України «Про банки і банківську діяльність»). Клієнт має повне право відмовитися від такої кредитної картки.
Клієнти часто навіть не усвідомлюють, що банк нав’язує послугу, тому не захищають своїх прав.
Додаткові послуги, які банк зазвичай дуже наполегливо пропонує клієнтам:
- видає кредитну картку разом із зарплатною;
- включає обов’язкове страхування певної страхової компанії до пакета послуг під час отримання кредиту, навіть якщо клієнт бажає застрахуватися в іншій компанії;
- продає страхування від нещасних випадків під час обміну валюти;
- самовільно під’єднує послугу sms-інформування і стягує за це комісію.
У всьому цьому є великий фінансовий ризик для громадян. Наприклад, клієнт банку отримав кредитну картку разом із зарплатною. І навіть якщо він не користується кредитною карткою, банк усе ж стягує певний платіж за обслуговування кредитної картки за рахунок кредитного ліміту. Таким чином у людини з’являється борг, про який вона навіть не підозрює. В кращому разі банк повідомить про виникнення заборгованості, коли на кредитку не надійде обов’язковий мінімальний платіж наступного місяця, в гіршому – клієнт дізнається про борг, коли він досягне значної суми.
Ще такий приклад: клієнт банку отримав кредитну картку разом із зарплатною. Після цього баланс на рахунку відображається з урахуванням кредитного ліміту. Тобто клієнт користується карткою, не розуміючи, де його власні кошти, а де кредитні, за які потрібно сплачувати відсотки.
У разі якщо банк нав’язує додаткові послуги, НБУ рекомендує написати скаргу на ім’я керівництва банку. Якщо останній нехтує скаргою, слід звертатися до НБУ, а саме до управління захисту прав споживачів фінансових послуг. «Якщо є ознаки порушень, фахівці НБУ звертаються безпосередньо до банку, аби виправити ситуацію», – запевнив регулятор.
Підготувала Надія ПРОЦКО.
Найбільш чутливий момент – клієнти часто навіть не розуміють, що банк нав’язує послуги. Тому й не захищають свої права. Приклад 1 : клієнт банку отримав кредитну картку разом із зарплатною. Після цього він не користується кредитною карткою. Але банк стягує платіж за обслуговування кредитної картки в розмірі 20 грн (умовно) за рахунок кредитного ліміту. Таким чином у клієнта з’являється борг, про який він навіть не підозрює. В кращому випадку банк повідомить про виникнення заборгованості, коли клієнт не внесе на кредитку обов’язковий мінімальний платіж в наступному місяці, в гіршому – клієнт дізнається про борг, коли він досягне значної суми.
Моя благодарность за быстрые ответы. Всех благодарю. Отдельная благодарность юзеру Admin