Хто везе, той замовляє музику: кам’янецькі перевізники підняли вартість проїзду

Чергове здорожчання проїзду в громадському транспорті в районі неминуче, а подекуди кам’янчани вже відчули його наслідки. Ще в понеділок жителі Колибаївки заходили до приміського автобуса в гарному гуморі, та при виході з нього їхній настрій був уже не такий піднесений. Адже відтепер за мандрівку до міста їм треба викладати з кишені не 7, а 8 гривень. Більше грошей у дорогу тепер змушені брати із собою й пасажири рейсу «Велика Слобода-Устя-Камянець-Подільський», на якому квиток здорожчав на 2 гривні. Перевезення в районі має піднятися з 0,68 грн. за пасажиро-кілометр до 0,89 грн. Староушівчани, яким перевізники планують виставити ціну на проїзд у розмірі 38-39 гривень замість теперішніх 30, вирішили не чекати, а вже прийшли скаржитися на дії перевізників до районної ради, адже ціни піднімають, а якість послуг на маршрутах ніскілечки не змінюється.

Нові цінові витки для українця, як загострення хронічної хвороби. Начебто знаєш усі симптоми, очікуєш його приходу, та щоразу переживаєш надто важко. Сьогодні можновладці пропонують українцям прожити аж на 56 грн. на добу: від початку року прожитковий мінімум в Україні зріс із 1624 до 1700 гривень. Нагорі вихваляються підвищенням соціальних стандартів, та при цьому ті ж «верхи» забули, коли востаннє були на базарі. Адже такого «щедрого подарунку» громадянам вистачить бодай на те, аби нашкребти на таку-сяку їжу, а про такі необхідні для життя медичні та освітні послуги мова навіть не йде, що вже говорити про користування громадським транспортом.

Зі свого боку підприємці твердять, що їм теж не з медом, а підняття тарифів є вимушеним кроком і зумовлене реальними економічними умовами.

  • Порівняно з минулим роком на 16% збільшилася мінімальна зарплата, на 25% – ціни на паливно-мастильні матеріали, відчутно зросло ремонт та обслуговування транспортних засобів, що є основними складовими тарифу. За цих обставин робота стає збитковою, – говорить перевізник по маршруту «Стара Ушиця-Кам’янець-Подільський» Василь Блажей. – Тому нам або згортати маршрут, або приводити у відповідність ціну до економічно-обгрунтованих витрат. Кому як не нам знати про рівень доходів сільського населення, пасажиропотік падає до катастрофічного рівня. Тому до останнього намагатимуся втримати стару ціну. Але треба зрозуміти становище й перевізників. Спочатку піднімаються ціни на все інше, а ми вже адаптуємося, щоб зберегти рейси. Підтримка належного стану автомобілів вимірюється в доларах і євро, а ремонтувати транспорт потрібно доволі часто, зважаючи на бездоріжжя в районі.

З тих самих причин місяць тому на зустрічі з мером Михайлом Сімашкевичем про необхідність підняття тарифу на проїзд заявили й міські перевізники. Питання було відправлене на вивчення і 12 березня розглядатиметься на громадських слуханнях. А чи дослухаються до перевізників, чи ціни залишать на попередньому рівні – остаточне рішення має ухвалити виконавчий комітет. Нехай досить часто ця процедура носить формальний характер, і перевізники зможуть все ж таки святкувати перемогу, проте в містян є шанс хоча б поторгуватися з підприємцями.

На приміських перевезеннях – ситуація кардинально протилежна. Пам’ятаємо, як рівно рік тому в районі переживали подорожчання послуг громадського транспорту. Люди писали заяви, зверталися до влади, проте перевірити адекватність зростання цін було нікому. Виходить, що перевізник хоче – вішає один цінник, хоче – інший. Хто ж має здійснювати економічне обґрунтування тарифу чи виходить так, що автобусники – це така собі держава в державі? З цим запитанням ми звернулися до Кам’янець-Подільської райдержадміністрації.

  • Згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 р. №240 “Про внесення змін у додаток до Постанови Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1996 р. №1548”, яка набула чинності з 6 травня 2015 р, органи державної влади позбавлені компетенції встановлювати тарифи на перевезення пасажирів і багажу автобусами, які працюють у звичайному режимі руху, в приміському та міжміському внутрішньообласному сполученні. Тому впливати на рішення перевізників райдержадміністрація немає ніяких повноважень, – говорить головний спеціаліст відділу економічного розвитку, торгівлі та інфраструктури Богдан Байдецький. – Такі суб’єкти господарювання мають право самостійно переглядати ціну на проїзд у разі збільшення вартості складових тарифу хоча б на 10%.

Якимись неоднозначними важелями впливу наділила держава свої представництва на місцях. Оголошувати конкурс на перевезення – у функціях органу виконавчої влади, а регулювати тарифи – ні. Виражаючи інтереси тих, хто за кермом, забуваємо про тих, хто в салоні громадського транспорту. За таких обставин мешканцям району слід надіятися лише на доброчесність перевізників, котрі не зловживатимуть своїм становищем та вставатимуть з тієї ноги, аби не закортіло злість зігнати на пасажирах.

Юлія ЛІЧКЕВИЧ.

Додати коментар