Сільський нотаріус в селах Кам’янеччини: міф чи дійсність

Автор: | Опубліковано Новини Немає коментарів

Де село, а де нотаріус? Мешканцям сільської місцевості до цього твердження не звикати – найближчі такі фахівці працюють у райцентрах. Та в недалекому часі ситуацію змінюватимуть, щоб нотаріальні послуги стали доступніші й у глибинках. Головне територіальне управління юстиції в Хмельницькій області ініціює розвиток сільського нотаріату. Мається на увазі те, аби штати сільської або селищної ради були укомплектовані працівниками з функціями нотаріусів.

  • Мова йде про те, щоб посадовим особам органів місцевого самоврядування, крім традиційних нотаріальних дій, дали можливість надавати свідоцтво на спадщину. Але для того, щоб вони могли це робити, їм потрібно мати юридичну освіту та пройти відповідне стажування в державних нотаріальних конторах або в приватного нотаріуса, а також скласти іспит зі спадкового права, – розповідає перший заступник начальника Головного територіального управління юстиції Неля Продан. – Ми неодноразово звертались до голів територіальних громад, щоб вони направляли відповідних осіб до нас на стажування, яке є безкоштовним.

У разі активного запровадження посади сільського нотаріуса, мешканцям не потрібно буде їхати в місто до приватного чи державного нотаріуса, отримати необхідні документи стане можливим за місцем проживання без зайвих витрат часу та коштів на дорогу. На думку голови Шустовецької сільської ради Михайла Гасюка, така ідея похвальна, проте в межах маленької територіальної громади її втілити не так просто, як видається.

  • У сільській раді ми вчиняємо прості нотаріальні дії, як оформлення заповіту, доручення, що вже значно спрощує життя людей. Маємо в штаті тільки трьох співробітників, набрати ще одного спеціаліста, що матиме право засвідчувати спадщину, не в наших фінансових силах. Та й спеціаліста з вищою юридичною освітою в селі не затримати. Вважаю, що в цьому напрямку повинна буде активно рухатися потенційна ОТГ. Нотаріус під боком піде тільки на користь людям, – переконаний Михайло Володимирович.

Поділяє таку думку й очільник Орининської сільської ради Валер’ян Мокрицький.

– Зважаючи, що кущ великий, потреба в сільському нотаріусі актуальна. Самі мешканці приходять з проханням допомогти оформити спадкові права, та ми змушені відправляти їх у райцентр. А так все було б на місці, – коментує Валер’ян Вікторович.

В разі створення Орининської ОТГ округ цілком ймовірно обзаведеться нотаріусом. На відміну від Жванецької громади, де з цим не квапляться. Як пояснила її очільниця Тетяна Криворучко, в масштабах об’єднання посада сільського нотаріуса не є такою нагальною. Вона вважає, що переліку тих нотаріальних правочинів, що нині здійснюються в сільській раді та старостами, достатньо, щоб задовольнити основні запити людей. Видачею ж свідоцтва про право на спадщину повинні займатися професіонали своєї справи. Кожен має виконувати свої обов’язки якісно, а працівника, щоб відправити на період навчання, з апарату висмикнути доволі важко. Та й Жванець не такий далекий світ, й жителі постійно навідуються у місто у своїх питаннях.

Поки що сільського нотаріуса в районах не знайти, на всю область тільки одна людина пройшла стажування, представники ще двох селищних рад наразі навчаються. Як коментують в управлінні юстиції, це дуже мала кількість охочих, потреба в збільшенні таких посадових осіб значно вища, адже це буде зручно для людей і вигідно для територіальної громади, оскільки державне мито надходитиме в місцевий бюджет. От справа тільки – за головами територіальних громад, які мають направити своїх працівників на відповідне стажування. Тож чи зайде нотаріус в наше село напряму залежить від бачення ситуації місцевими керманичами.

Юлія ЛІЧКЕВИЧ.

Поділитися в соціальних мережах

Додати коментар