“Олександр Грен – це найкрутіше, що є у фондах музею!»

Автор: | Опубліковано Культура Немає коментарів

Трохи більше ста років тому він приїхав зі Псковщини до Кам’янця – на татову батьківщину, щоб увічнити в своїх полотнах «…красу України – Подолля», близьких його серцю українців.

Легендарній постаті міста над Смотричем – художнику від Бога, особистості неординарній, – Олександрові Грену була присвячена презентація каталогу «Твори Олександра Грена у збірці Кам’янець-Подільського державного історичного музею-заповідника (видавництво ФОП Панькова А.С.), яка днями відбулася у галереї мистецтв.

Про слід, який залишило в їхній творчості наставництво майстра Грена немало розповідали в свій час живописці Аркадій Данилюк і Віктор Чайчук.

Отож, і на нинішньому зібранні своїм баченням щодо естетичних засад, особливостей манери письма, громадянського внеску митця ділилися мистецтвознавець Вікторія Віштаченко, головна хранительниця фондів Олена Швець, безпосередній виконавець культурно-поліграфічного проекту Віктор Паньков.

… У багатодітній дружній сім’ї Гренів усі, починаючи з голови родини – генерала-майора, і до наймолодших обожнювали музику, живопис, літературу, хоча за традицією сини ставали військовими. Втім, революція 17-го року завадила Олександрові закінчити кадетський корпус, де найулюбленішим педагогом для юнака Грена був учитель малювання.

Тієї тривожної, грізної доби розпочалася масова еміграція. Старші брати-офіцери кликали із собою Олександра, та він ніколи не пожалкував, що залишився на землі, котра видавалася йому суцільним яскравим килимом, посеред якого височіла велична постать цариці – Подолянки: образ її пройшов через усю творчість Грена.

«Це такі чари, – захоплювався Олександр Львович, – що заради них можна жити двічі».

Освічений, глибоко ерудований (французьку знав, як рідну) перечитав море світових мистецьких видань у пошуках художньої істини.

Тож сьогодні маємо щастя милуватися роботами, без перебільшення, видатного художника.

Коли про виданий каталог почув один із справжніх поціновувачів живопису, згадує Віктор Паньков, зауважив: «А чого скромничати: Олександр Грен – це найкрутіше, що є у фондах музею!»

Лариса МАСЛОВА.

Додати коментар